Καραγκιόζης
Η ΕΛΛΗΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗ ΚΑΙ ΟΙ ΛΑΙΚΕΣ ΡΙΖΕΣ ΤΟΥ – κα Κορκολή
22 Φεβρουαρίου 2015
Μικρασιατική Καταστροφή
Μικρασιατική Καταστροφή – κα Παγώνη
22 Φεβρουαρίου 2015

Διαθεματική προσέγγιση της λέξης <κόσμος> – κα Κορκολή

Η Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα

ΤΙΤΛΟΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ

Διαθεματική προσέγγιση της λέξης <κόσμος>

ΜΑΘΗΜΑ

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ, ΕΝΟΤΗΤΑ 3

ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ ΚΟΣΜΩ-ΚΟΣΜΟΣ

ΤΑΞΗ:

Β΄ Γυμνασίου

ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΑ ΓΝΩΣΤΙΚΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ:

Αρχαία Ελληνική Γλώσσα, Νεοελ. Γλώσσα

ΕΡΓΑΛΕΙΑ:

ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ, ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

ΔΙΑΡΚΕΙΑ:

2 ΩΡΕΣ

ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Οι μαθητές εντοπίζουν το ρήμα <κοσμώ> στο σχολικό κείμενο ?το οποίο έχουν ήδη επεξεργαστεί σε προηγούμενο μάθημα- και προσδιορίζουν τη σημασία της λέξης μέσα στο κείμενο. Συζητούν για τη σημασία της λέξης στα νέα ελληνικά με τη μέθοδο της ιδεοθύελλας και ο διδάσκων γράφει στον πίνακα τις ιδέες τους. Πριν μπουν στο εργαστήριο πληροφορικής χωρίζονται σε τετραμελείς ομάδες . Στο εργαστήριο πληροφορικής κάθε ομάδα επεξεργάζεται ένα φύλλο εργασίας ,το οποίο είναι κοινό για όλες τις ομάδες .Οι μαθητές καλούνται να επισκεφθούν την πύλη της ελληνικής γλώσσας για να αναζητήσουν τις διάφορες σημασίες της λέξης <κόσμος> και να διαπιστώσουν την πολυσημία της Επίσης αναζητούν τη χρήση της μέσα σε ολόκληρες προτάσεις από διάφορα κειμενικά είδη, ώστε να κατανοήσουν τη χρήση της σε πραγματικές επικοινωνιακές περιστάσεις. Προς εμπέδωση των διαφόρων σημασιών λύνουν μια λεξιλογική άσκηση καλούνται να δημιουργήσουν παρόμοιες και να τις παρουσιάσουν στην ολομέλεια, ώστε να εφαρμόσουν όσα έμαθαν διερευνώντας ,και να συγκρίνουν τις διάφορες σημασίες με όσα είχαν πει προφορικά πριν από τη διερεύνηση. Τέλος καλούνται να γράψουν μια σύντομη ιστορία χρησιμοποιώντας τη λέξη είτε απλή είτε σύνθετη και να την αναγνώσουν στους συμμαθητές τους.

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

Γνωστικοί

  • Να κατανοήσουν οι μαθητές την πολυσημία της λέξης <κόσμος>
  • Να διερευνήσουν τις εκφραστικές δυνατότητες που παρέχει η ελληνική γλώσσα τόσο στον καθημερινό προφορικό λόγο ,όσο και στον επιστημονικό.
  • Να ασκηθούν στη χρήση της συγκεκριμένης λέξης με την παραγωγή λόγου .
  • Να παρακολουθήσουν το ταξίδι της λέξης <κόσμος> στο χώρο και στο χρόνο(υποτιθέσθω ότι η δραστηριότητα επεκτείνεται)

Παιδαγωγικοί

  • Να μάθουν να διερευνούν χρησιμοποιώντας ηλεκτρονικό λεξικό και σώματα κειμένων μέσα από μια ποικιλία λόγου
  • Να καλλιεργηθoύν οι συνεργατικές δεξιότητες των μαθητών
  • Να ενισχυθεί η αυτενέργεια και η δημιουργικότητα των μαθητών

Τεχνολογικοί

  • Να εξοικειωθούν με τη χρήση του ηλεκτρονικού λεξικού του Τριανταφυλλίδη και των σωμάτων κειμένων της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα (νέος γραμματισμός)
  • Να ασκηθούν στην παραγωγή λόγου με τη χρήση του επεξεργαστή κειμένου

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1

  1. Εντοπίστε το ρήμα<κοσμώ> στο κείμενο και προσδιορίστε τη σημασία του μέσα στο κείμενο.
  2. Πληκτρολογήστε http://www.greek-language.gr/greekLang/index.html ,επιλέξτε Νέα Ελληνική ?Εργαλεία Ηλεκτρονικά λεξικά και στο λεξικό του Τριανταφυλλίδη αναζητήστε τη λέξη κόσμος. Αναζητώντας τη σημασία της θα διαπιστώσετε την πολυσημία της Με αντιγραφή-επικόλληση μεταφέρετε τα σχετικά ευρήματα (σημασίες) σε ένα έγγραφο του word το οποίο ανοίγετε γι αυτό το σκοπό.
  3. Πηγαίνετε πάλι στην αρχική σελίδα της Πύλης, επιλέξτε Νέα Ελληνική ?Σώματα κειμένων και πατήστε Παράλληλη αναζήτηση. Στο πεδίο Αναζήτηση που εμφανίζεται πληκτρολογήστε τη λέξη <κόσμος> ,πατήστε την επιλογή <ολόκληρη πρόταση.>και πατήστε βρες..Παρατηρήστε τη χρήση της λέξης μέσα στην πρόταση και αντιγράψτε στο word τις προτάσεις κάτω απ τις σημασίες .

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2

1. Μελετήστε τις ακόλουθες προτάσεις και επιλέξτε τη σημασία με την οποία χρησιμοποιείται σε κάθε περίπτωση.

α. Η Γερμανία είναι μία απ τις μεγάλες οικονομικές δυνάμεις του κόσμου.
β. Ο αθλητικός κόσμος καταδίκασε απερίφραστα τον ξυλοδαρμό του φιλάθλου από οπαδό της αντίπαλης ομάδας
γ. Οι κραυγές .του πληγωμένου άνδρα σήκωσαν όλο τον κόσμο στο πόδι.
δ. Έφαγα τον κόσμο να σε βρω.
ε. Είναι άνθρωπος με πλούσιο εσωτερικό κόσμο.
στ. Εγκατέλειψε τον κόσμο και έγινε μοναχή.

2. Δημιουργήστε κι εσείς μια λεξιλογική άσκηση σαν αυτή της προηγούμενης δραστηριότητας ή ένα σταυρόλεξο με τις διάφορες σημασίες της λέξης <κόσμος> και παρουσιάστε τη στην ολομέλεια .

3. Γράψτε μια σύντομη ιστορία χρησιμοποιώντας τη λέξη κόσμος ,απλή ή σύνθετη, με τις διάφορες σημασίες της και παρουσιάστε τη στους συμμαθητές σας.

ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΌΤΗΤΑΣ

Οι μαθητές μπορούν να αναζητήσουν τη σημασία της λέξης στην αρχαία και μεσαιωνική ελληνική, ώστε να παρακολουθήσουν τη διαχρονική πορεία της.