( από το βιβλίο Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, Α΄ γυμνασίου)
Δημιουργός :Παγώνη Τριανταφυλλιά
Δοκιμάστηκε στην τάξη :στα πλαίσια της επιμόρφωσης Β΄Επιπέδου, σχολικό έτος 2013-2014
Διδακτικό αντικείμενο & διδακτική ενότητα : Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, α΄Γυμνασίου, Η βιοπάλη και το αγωνιστικό πνεύμα του ανθρώπου
Εμπλεκόμενα διδακτικά αντικείμενα : Νεοελληνική Λογοτεχνία, Νεοελληνική Γλώσσα, Ιστορία, Πληροφορική, Κοινωνική Αγωγή
Τάξη :Α΄ Γυμνασίου
Χρονική διάρκεια : 3 ώρες
Προϋποθέσεις υλοποίησης : εξοικείωση μαθητών με ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, εργαστήριο πληροφορικής, σύνδεση στο διαδίκτυο, εξοικείωση μαθητών λογισμικά επεξεργαστή κειμένου (Word) και Power Point
Μέθοδος που θα χρησιμοποιηθεί : επαγωγική
Ρόλος διδάσκοντα :καθοδηγητικός
Με αφορμή το διήγημα του Άντον Τσέχωφ «Βάνκας» οι μαθητές χρησιμοποιώντας το σχολικό εργαστήριο και το διαδίκτυο θα γνωρίσουν καλύτερα τις κοινωνικές συνθήκες της εποχής του Άντον Τσέχωφ και θα κάνουν αναγωγή στη σημερινή πραγματικότητα.
στα πλαίσια του Κλασικού Γραμματισμού:
στα πλαίσια του Νέου Γραμματισμού:
Ο διδάσκων αφιερώνει μία διδακτική ώρα στην τάξη προκειμένου να διαβάσει στους μαθητές το διήγημα του Άντον Τσέχωφ «Ο Βάνκας» από το βιβλίο Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Α΄Γυμνασίου. Ακολουθεί συζήτηση για τα βάσανα του μικρού παιδιού, την κακομεταχείρισή του από τα αφεντικά του, την προσπάθειά του να γλιτώσει και να γυρίσει στον παππού του και την παράλειψή του να γράψει διεύθυνση στο γράμμα που στέλνει στον παππού του. Ο διδάσκων ζητά απ? τους μαθητές στη συνέχεια να σκεφθούν αν υπάρχουν παιδιά σαν το Βάνκα σήμερα και ακολουθεί καταιγισμός ιδεών γύρω απ? το θέμα της παιδικής εργασίας τόσο στην Ελλάδα όσο και σε άλλες χώρες. Ο διδάσκων χρησιμοποιεί τις σκέψεις των παιδιών ως αφόρμηση και τους εξηγεί πως θα διερευνήσουν το θέμα στο εργαστήριο πληροφορικής.
Οι μαθητές χωρίζονται στη συνέχεια σε πέντε ομάδες των τεσσάρων ατόμων. Η κάθε ομάδα αναλαμβάνει έναν ξεχωριστό ρόλο:
Καλημέρα παιδιά! Η ομάδα σας θ? αναλάβει να γνωρίσει καλύτερα στους συμμαθητές της το συγγραφέα του διηγήματος «Ο Βάνκας» , Άντον Τσέχωφ
Επισκεφθείτε τις προτεινόμενες ιστοσελίδες Προτεινόμενες ιστοσελίδες :
και αναζητήστε πληροφορίες
Πότε γεννήθηκε, πού έζησε και πότε πέθανε ο Α. Τσέχωφ ;
Ποια είναι τα σημαντικότερα έργα του;
Ποιες συνθήκες κοινωνικές και πολιτικές επικρατούν την εποχή στην οποία έζησε και πώς επηρεάστηκε απ? αυτές;
Αναζητήστε εικόνες και αποθηκεύστε τις σ? ένα αρχείο Power Point προκειμένου να τις χρησιμοποιήσετε στην εργασία σας.
Καλημέρα παιδιά! Η ομάδα σας θα μελετήσει την περίοδο της βιομηχανικής επανάστασης και τις συνθήκες ζωής της εποχής
Επισκεφθείτε τις προτεινόμενες ιστοσελίδες
και αναζητήστε πληροφορίες για τα εξής θέματα :
– Τι σημαίνει ο όρος Βιομηχανική επανάσταση και σε ποια εποχή κάνει την εμφάνισή της;
– Ποιες κοινωνικές τάξεις διακρίνουμε αυτή την περίοδο;
– Πώς διαμορφώνεται η ζωή των εργατών και αγροτών και ποιες είναι οι εργασιακές τους συνθήκες;
– Ποια κατάσταση επικρατεί σχετικά με την εργασία μικρών παιδιών στα εργοστάσια και τα λατομεία;
– Αναζητήστε εικόνες ? φωτογραφίες σχετικές με το θέμα σας και αποθηκεύστε τις σ? ένα φάκελο Power Point, προκειμένου να τις χρησιμοποιήσετε στην εργασία σας.
Καλημέρα παιδιά! Η ομάδα σας θα φροντίσει να ενημερώσει τους συμμαθητές της για τη νομοθεσία που ισχύει σήμερα σχετικά με τα δικαιώματα του παιδιού και την παιδική εργασία.
Επισκεφθείτε λοιπόν τις προτεινόμενες ιστοσελίδες
και βρείτε πληροφορίες για τα εξής:
Ποιες βασικές αρχές σχετικά με τα δικαιώματα του παιδιού περιέχονται στη «Διακήρυξη των δικαιωμάτων του παιδιού» του 1959;
Τι ορίζει η Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού που υιοθετήθηκε ομόφωνα από τη Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών στις 20 Νοεμβρίου του 1989 για την παιδική εργασία;
Καλημέρα παιδιά! ! Η ομάδα σας θα φροντίσει να ενημερώσει τους συμμαθητές της για το τι συμβαίνει σήμερα σε διάφορα μέρη του κόσμου, αλλά και στην Ελλάδα, σχετικά με την εργασία και την εκμετάλλευση ανηλίκων. Επισκεφθείτε λοιπόν τις ιστοσελίδες:
και βρείτε πληροφορίες για τα εξής:
Σε ποιες χώρες και για ποιους λόγους εμφανίζεται έντονο το φαινόμενο της εκμετάλλευσης και εργασίας ανηλίκων;
Σε ποια επαγγέλματα και κάτω από ποιες συνθήκες απασχολούνται ανήλικοι;
Υπάρχει στην Ελλάδα παιδική εργασία;
Αναζητήστε εικόνες και αποθηκεύστε τις σ? ένα αρχείο Power Point προκειμένου να τις χρησιμοποιήσετε στην εργασία σας.
Καλημέρα παιδιά! Η ομάδα σας θα φροντίσει να μας παρουσιάσει τους οργανισμούς και τους φορείς που έχουν ως σκοπό την προστασία των παιδιών. Επισκεφθείτε λοιπόν τις ιστοσελίδες των παρακάτω οργανισμών
και αναζητήστε πληροφορίες :
Πότε και από ποιους ιδρύθηκαν;
Ποιος είναι ο σκοπός τους;
Ποιες είναι οι δράσεις τους και πώς μπορεί κάποιος πολίτης να συμβάλλει ενεργά στο έργο τους;
Τίτλος: «Ο Βάνκας αναζητά ακόμα τον παππού του»
( από το βιβλίο Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, Α΄ γυμνασίου)
Δημιουργός :Παγώνη Τριανταφυλλιά
Δοκιμάστηκε στην τάξη :στα πλαίσια της επιμόρφωσης Β΄Επιπέδου, σχολικό έτος 2013-2014
Διδακτικό αντικείμενο & διδακτική ενότητα : Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, α΄Γυμνασίου, Η βιοπάλη και το αγωνιστικό πνεύμα του ανθρώπου
Εμπλεκόμενα διδακτικά αντικείμενα : Νεοελληνική Λογοτεχνία, Νεοελληνική Γλώσσα, Ιστορία, Πληροφορική, Κοινωνική Αγωγή
Τάξη :Α΄ Γυμνασίου
Χρονική διάρκεια : 3 ώρες
Προϋποθέσεις υλοποίησης : εξοικείωση μαθητών με ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, εργαστήριο πληροφορικής, σύνδεση στο διαδίκτυο, εξοικείωση μαθητών λογισμικά επεξεργαστή κειμένου (Word) και Power Point
Μέθοδος που θα χρησιμοποιηθεί : επαγωγική
Ρόλος διδάσκοντα :καθοδηγητικός
στα πλαίσια του Κλασικού Γραμματισμού:
α. Αφού εξετάσετε προσεκτικά το υλικό που συγκεντρώσατε την προηγούμενη ώρα, συζητήστε και αποφασίστε ποιες πληροφορίες και εικόνες θα χρησιμοποιήσετε
β. φτιάξτε ένα αρχείο χρησιμοποιώντας Λογισμικό Παρουσίασης power point στην οποία θα αναφερθείτε στη ζωή και το έργο του Άντον Τσέχωφ
γ. πλαισιώστε την παρουσίαση με εικόνες.
α. Αφού εξετάσετε προσεκτικά το υλικό που συγκεντρώσατε την προηγούμενη ώρα, συζητήστε και αποφασίστε ποιες πληροφορίες και εικόνες θα χρησιμοποιήσετε
β. Δημιουργήστε ένα Λογισμικό Παρουσίασης power point στο οποίο θα παρουσιάσετε την περίοδο της Βιομηχανικής επανάστασης στην Ευρώπη, τις συνθήκες ζωής των ασθενέστερων κυρίως στρωμάτων και ειδικότερα της εργασιακές συνθήκες αναφέροντας κυρίως την παιδική εργασία.
γ. να συμπληρώσετε την παρουσίασή σας με φωτογραφικό υλικό.
α. Αφού εξετάσετε προσεκτικά το υλικό που συγκεντρώσατε την προηγούμενη ώρα, δημιουργήστε ένα κείμενο σε επεξεργαστή κειμένου Word στο οποίο θ? αναφερθείτε στα δικαιώματα του παιδιού όπως αυτά ορίζονται στη διακήρυξη των δικαιωμάτων του παιδιού του 1959 και στη σύμβαση του ΟΗΕ του 1989.
β. Στη συνέχεια δημιουργήστε υπερσυνδέσμους στο κείμενό σας οι οποίοι θα οδηγούν στα αντίστοιχα κείμενα.
α. Αφού εξετάσετε προσεκτικά το υλικό που συγκεντρώσατε την προηγούμενη ώρα, συζητήστε και αποφασίστε ποιες πληροφορίες και εικόνες θα χρησιμοποιήσετε
β. δημιουργήστε ένα αρχείο Λογισμικού παρουσίασης στο οποίο θα παρουσιάσετε τα αποτελέσματα της έρευνάς σας σχετικά με τη σημερινή κατάσταση σ? ότι αφορά την παιδική εργασία και την εκμετάλλευση ανηλίκων.
γ. Προσθέστε στην παρουσίασή σας εικόνες σχετικές με το περιεχόμενό της
α. Αφού εξετάσετε προσεκτικά το υλικό που συγκεντρώσατε την προηγούμενη ώρα, δημιουργείστε ένα αρχείο χρησιμοποιώντας Επεξεργαστή Κειμένου ή ένα Λογισμικό Παρουσίασης
β. Παρουσιάστε σ? ένα σύντομο κείμενο σε επεξεργαστή κειμένου τους οργανισμούς και φορείς τους οποίους επισκεφθήκατε
γ. δημιουργήστε στο κείμενό σας υπερσυνδέσμους οι οποίοι θα οδηγούν στην ιστοσελίδα τους.
Δημιουργός :Παγώνη Τριανταφυλλιά
Δοκιμάστηκε στην τάξη :στα πλαίσια της επιμόρφωσης Β΄Επιπέδου, σχολικό έτος 2013-2014
Διδακτικό αντικείμενο & διδακτική ενότητα : Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, α΄Γυμνασίου, Η βιοπάλη και το αγωνιστικό πνεύμα του ανθρώπου
Εμπλεκόμενα διδακτικά αντικείμενα : Νεοελληνική Λογοτεχνία, Νεοελληνική Γλώσσα, Ιστορία, Πληροφορική, Κοινωνική Αγωγή
Τάξη :Α΄ Γυμνασίου
Χρονική διάρκεια : 3 ώρες
Προϋποθέσεις υλοποίησης : εξοικείωση μαθητών με ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, εργαστήριο πληροφορικής, σύνδεση στο διαδίκτυο, εξοικείωση μαθητών λογισμικά επεξεργαστή κειμένου (Word) και Power Point
Μέθοδος που θα χρησιμοποιηθεί : επαγωγική
Ρόλος διδάσκοντα :καθοδηγητικός
α. Παρουσιάστε την εργασία σας στους συμμαθητές σας
β. οι μαθητές που έχουν αναλάβει το χειρισμό του Η/Υ θα συνεργαστούν προκειμένου να δημιουργήσουν φάκελο και να κάνουν μεταφορά των αρχείων της κάθε ομάδας σ? αυτόν
γ. Αναρτήστε την εργασία στην ηλεκτρονική εφημερίδα του σχολείου μας.
δ. Αξιολογήστε την ομάδα σας και τις υπόλοιπες ομάδες βαθμολογώντας από το 1 ώς το 10 την εργασία τους με βάση το φύλλο αξιολόγησης που σας δόθηκε
Κριτήρια αξιολόγησης | Αξιολόγηση ομάδας 1 | Αξιολόγηση ομάδας 2 | Αξιολόγηση ομάδας 3 | Αξιολόγηση ομάδας 4 | Αξιολόγηση ομάδας 5 |
Αποτελεσματικ? συνεργασ?ααν?μεσα στα μ?λητης ομ?δας και
συμμετοχ? ?λων των μελ?ν σε ?λες τις δραστηρι?τητες.
|
|||||
Αξιοποίηση των πληροφοριών και δημιουργική αναζήτηση στο διαδίκτυο | |||||
Συγγραφή εργασίας | |||||
Παρουσίαση εργασίας | |||||
Ολοκλήρωση εργασίας στον προκαθορισμένο χρόνο | |||||
Σύνολο βαθμών |
α. Παρουσιάστε την εργασία σας στους συμμαθητές σας
β. οι μαθητές που έχουν αναλάβει το χειρισμό του Η/Υ θα συνεργαστούν προκειμένου να δημιουργήσουν φάκελο και να κάνουν μεταφορά των αρχείων της κάθε ομάδας σ? αυτόν
γ. Αναρτήστε την εργασία στην ηλεκτρονική εφημερίδα του σχολείου μας.
δ. Αξιολογήστε την ομάδα σας και τις υπόλοιπες ομάδες βαθμολογώντας από το 1 ώς το 10 την εργασία τους με βάση το φύλλο αξιολόγησης που σας δόθηκε
Κριτήρια αξιολόγησης | Αξιολόγηση ομάδας 1 | Αξιολόγηση ομάδας 2 | Αξιολόγηση ομάδας 3 | Αξιολόγηση ομάδας 4 | Αξιολόγηση ομάδας 5 |
Αποτελεσματικ?συνεργασ?ααν?μεσα στα μ?λη
της ομ?δας και συμμετοχ? ?λων των μελ?ν σε ?λες τις δραστηρι?τητες.
|
|||||
Αξιοποίηση των πληροφοριών και δημιουργική αναζήτηση στο διαδίκτυο | |||||
Συγγραφή εργασίας | |||||
Παρουσίαση εργασίας | |||||
Ολοκλήρωση εργασίας στον προκαθορισμένο χρόνο | |||||
Σύνολο βαθμών |
α. Παρουσιάστε την εργασία σας στους συμμαθητές σας
β. οι μαθητές που έχουν αναλάβει το χειρισμό του Η/Υ θα συνεργαστούν προκειμένου να δημιουργήσουν φάκελο και να κάνουν μεταφορά των αρχείων της κάθε ομάδας σ? αυτόν
γ. Αναρτήστε την εργασία στην ηλεκτρονική εφημερίδα του σχολείου μας
δ. Αξιολογήστε την ομάδα σας και τις υπόλοιπες ομάδες βαθμολογώντας από το 1 ώς το 10 την εργασία τους με βάση το φύλλο αξιολόγησης που σας δόθηκε
Κριτήρια αξιολόγησης | Αξιολόγηση ομάδας 1 | Αξιολόγηση ομάδας 2 | Αξιολόγηση ομάδας 3 | Αξιολόγηση ομάδας 4 | Αξιολόγηση ομάδας 5 |
Αποτελεσματικ?συνεργασ?ααν?μεσα στα μ?λη
της ομ?δας και συμμετοχ? ?λων των μελ?ν σε ?λες τις δραστηρι?τητες.
|
|||||
Αξιοποίηση των πληροφοριών και δημιουργική αναζήτηση στο διαδίκτυο | |||||
Συγγραφή εργασίας | |||||
Παρουσίαση εργασίας | |||||
Ολοκλήρωση εργασίας στον προκαθορισμένο χρόνο | |||||
Σύνολο βαθμών |
α. Παρουσιάστε την εργασία σας στους συμμαθητές σας
β. οι μαθητές που έχουν αναλάβει το χειρισμό του Η/Υ θα συνεργαστούν προκειμένου να δημιουργήσουν φάκελο και να κάνουν μεταφορά των αρχείων της κάθε ομάδας σ? αυτόν
γ. Αναρτήστε την εργασία στην ηλεκτρονική εφημερίδα του σχολείου μας
δ. Αξιολογήστε την ομάδα σας και τις υπόλοιπες ομάδες βαθμολογώντας από το 1 ώς το 10 την εργασία τους με βάση το φύλλο αξιολόγησης που σας δόθηκε
Κριτήρια αξιολόγησης | Αξιολόγηση ομάδας 1 | Αξιολόγηση ομάδας 2 | Αξιολόγηση ομάδας 3 | Αξιολόγηση ομάδας 4 | Αξιολόγηση ομάδας 5 |
Αποτελεσματικ?συνεργασ?ααν?μεσα στα μ?λη
της ομ?δας και συμμετοχ? ?λων των μελ?ν σε ?λες τις δραστηρι?τητες.
|
|||||
Αξιοποίηση των πληροφοριών και δημιουργική αναζήτηση στο διαδίκτυο | |||||
Συγγραφή εργασίας | |||||
Παρουσίαση εργασίας | |||||
Ολοκλήρωση εργασίας στον προκαθορισμένο χρόνο | |||||
Σύνολο βαθμών |
α. Παρουσιάστε την εργασία σας στους συμμαθητές σας
β. οι μαθητές που έχουν αναλάβει το χειρισμό του Η/Υ θα συνεργαστούν προκειμένου να δημιουργήσουν φάκελο και να κάνουν μεταφορά των αρχείων της κάθε ομάδας σ? αυτόν
γ. Αναρτήστε την εργασία στην ηλεκτρονική εφημερίδα του σχολείου μας.
δ. Αξιολογήστε την ομάδα σας και τις υπόλοιπες ομάδες βαθμολογώντας από το 1 ώς το 10 την εργασία τους με βάση το φύλλο αξιολόγησης που σας δόθηκε
Κριτήρια αξιολόγησης | Αξιολόγηση ομάδας 1 | Αξιολόγηση ομάδας 2 | Αξιολόγηση ομάδας 3 | Αξιολόγηση ομάδας 4 | Αξιολόγηση ομάδας 5 |
Αποτελεσματικ?συνεργασ?ααν?μεσα στα μ?λη
της ομ?δας και συμμετοχ? ?λων των μελ?ν σε ?λες τις δραστηρι?τητες.
|
|||||
Αξιοποίηση των πληροφοριών και δημιουργική αναζήτηση στο διαδίκτυο | |||||
Συγγραφή εργασίας | |||||
Παρουσίαση εργασίας | |||||
Ολοκλήρωση εργασίας στον προκαθορισμένο χρόνο | |||||
Σύνολο βαθμών |
Θα μπορούσε το σενάριο να επεκταθεί και να διοργανωθεί διδακτική επίσκεψη σε κάποιον απ? τους οργανισμούς που ασχολούνται με την προστασία των ανηλίκων, προκειμένου οι μαθητές να γνωρίσουν από κοντά το έργο του και να έρθουν σε άμεση επαφή με τα σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα.
Επίσης, θα μπορούσε ν? αφιερωθούν μία ή δύο διδακτικές ώρες επιπλέον και να ζητηθεί απ? την κάθε ομάδα να γράψει ένα διαφορετικό τέλος για το «Βάνκα» σε επεξεργαστή κειμένου και να το παρουσιάσει στην τάξη.
Το σενάριο θα μπορούσε να εφαρμοστεί με κάποιες τροποποιήσεις και στα κείμενα του ίδιου βιβλίου :«Τα κόκκινα λουστρίνια», «Ο Κωνσταντής», «το ξανθό παιδί»
Το συγκεκριμένο σενάριο δεν εστιάζει στην ανάλυση του διηγήματος «Βάνκας», αλλά το χρησιμοποιεί ως αφορμή προκειμένου να γνωρίσουν οι μαθητές καλύτερα τις συνθήκες της εποχής στην οποία γράφτηκε, αλλά και να προβληματιστούν για όσα αντίστοιχα συμβαίνουν σήμερα σε σχέση με την παιδική εκμετάλλευση και εργασία. Στα φύλλα εργασίας αποφεύγεται η επίσκεψη σε ιστοσελίδες που αναφέρονται στο trafficking των παιδιών και τη σεξουαλική κακοποίηση λόγω της μικρής ηλικίας των μαθητών της α΄γυμνασίου.
Το σενάριο αφήνει στους μαθητές περιθώρια αναζήτησης και κριτικής επεξεργασίας του υλικού, αλλά τους παραπέμπει σε περιορισμένο αριθμό ιστοσελίδων στις οποίες θ? αναζητήσουν συγκεκριμένες πληροφορίες, λαμβάνοντας υπόψη την ηλικία τους και την τάξη τους.
Οι μαθητές ίσως χρειαστούν περισσότερες διδακτικές ώρες προκειμένου να ολοκληρώσουν την έρευνά τους. Θα μπορούσε ν? αφαιρεθεί για οικονομία χρόνου η αναζήτηση φωτογραφικού υλικού αν και βοηθά στην παρουσίαση των εργασιών από αισθητικής πλευράς, αλλά και στην καλύτερη κατανόηση του υλικού από τους μαθητές.